Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Regeringen prioriterer en ny jernbane over Vestfyn (Generelt)

af ThomasTT, 30/9 2019, 14:02 (1662 dage siden) @ Poul Brandt

Anlægsstart i 2023 (som er den sidste finanslov denne regering i bedste fald kommer til at stå for).

Umiddelbart ligner det et (provokerende) oplæg til forhandling med støttepartierne. De 4 partier er jo af den foregående regering blevet orienteret om at der var 13,6 mia. kr . i togfonden, og dermed penge nok til at anlægge banen på Vestfyn. Så principielt er pengene allerede til rådighed nu.

Men:
https://www.fyens.dk/fyn/Transportminister-om-vestfynsk-jernbane-i-2023-Vi-kan-ikke-goe...

Begrundelsen for udskydelsen synes at være at banedanmark (og valideringsressourcerne?) er overbelastet.

Det kommer til at blive ret interessant at læse det serviceeftersyn, når det kommer til Januar.

Hvis Vestfyn skal udskydes 3 år med den begrundelse, så må de nye baner i Østjylland jo skulle udskydes endnu mere. Og demed kan Timemodellen afgå ved døden, hvis en blå regering skulle komme til i 2023. Der er åbenbart ret god grund til at få et bredt forlig på plads.

PS. Mon ikke Tullebanen nu er udskudt til efter 2030. :-)

PPS: Og her er den forventede reaktion fra to af støttepartierne:
https://www.fyens.dk/fyn/Stoettepartier-kritiserer-regeringen-Fynsk-jernbane-kommer-alt...

Det mest overraskende i denne artikel er hvor roligt Enhedslistens Henning Hyllested tager den 3 års udskydelse, man skulle tro han havde ventet det. Men han er normalt også ret godt orienteret om hvad der foregår.

Poul

Ja det er muligt, jeg ikke har været opmærksom på årstallene, og der muligvis er gang i en del spin her. Men det er så tilsyneladende påstand mod påstand om det kan gøres hurtigere. Der kommer så åbenbart et resultat af et servicetjek af jernbanen til januar. Måske kan det ændre noget.

Jeg er ikke enig i de langsigtede overvejelser om timeplanen. For mig handler det om at få bygget noget. Ikke endeløse teoretiseren om langsigtede planer. Så snart man har bygget noget, har man en ny situation. Derfor mener jeg, at Vestfyn garanterer timeplanen. Man er simpelthen for tæt på, hvis den først er en realitet, og for mig handler det ikke om at timeplanen skal gennemføres præcis efter det gamle forlig. Det kan gøres på andre og bedre måder, og jeg kan sagtens se det ske i form af nye forlig. Især når Vestfyn er bygget.

Hvem ved, pludselig smuldrer Lillebæltsbroen lige lovlig meget.. hvis man erstatter den bliver det næsten svært at undgå at muliggøre en timeplan til både Esbjerg, herning og Aarhus. Kun til Aalborg vil man måske mangle en smule.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak