Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Ny metro – forskel fra den gamle (Generelt)

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 1/10 2019, 07:48 (1659 dage siden) @ mpp


Andet perronlayout: på Kongens Nytorv er perronen bredere (cool) og virker samtidigt også længere. Det virker dog samtidigt som om toget ender med at holde i enden mod Marmorkirkeenden, så det ikke holder på midten længere. På Gammel Strand virker det også som om perronen er længere end på de øvrige stationer, selvom jeg ikke lige kunne gennemskue om det bare holder et andet sted. Er det rigtigt at nogle af stationerne er længere og hvad er i givet fald grunden?

KGN er lavet så lang, af anlægsmæssige årsager. Stationen ligger delvis under vejen, og hvis elevatorerne skulle være i enden af perronen, som på andre stationer, ville du komme op midt i det store vejkryds. Så derfor var det lettere at lave den så lang.
GLS er ikke meget længere end de øvrige, men ser længere ud, tror jeg, fordi perronen kun er halv bredde


Når man holder på stationerne kan man umiddelbart foran togene til højre se en gul boks. Mit bud er at det handler om luften i tunnelrørene (givet at de jo ikke naturligt bliver udluftet), men jeg tænkte at der nok er nogle her der ville vide hvad det er.

Det gule skab indeholder beredskabets redningstrolje. En betingelse fra beredskabet, nu der ikke er redningsveje mellem stationerne.

Du er altid velkommen i metroen igen, men husk at det fremover koster en billet. (og "Kvalitets"tillæg)

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
... og så kommer toget, Trine
... og så kommer toget, Trine

Dette hæfte på 48 sider udkom i 1972 på Signalpostens forlag. Undertitlen er ´en baneveterans erindringer fra Als og Sundeved´ og er baseret på dagbogsnotater fra Stationsforstander S. S. Nielsen, Sønderborg. Hæftet er i pdf-format og fylder 16 Mb.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak