Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Prisen har indflydelse (Generelt)

af ThomasTT, 1/10 2019, 12:47 (1641 dage siden) @ Henrik Hansen

Men man skal forstå, at tiden ikke står stille. Tingene vil ændre sig men langt fra kun til bilens fordel. Jeg er ret sikker på, at bilen vil fortsætte med at blive billigere. Til gengæld kommer der mere trængsel og road pricing, parkeringsproblemer osv, der gør at det for mange vil blive dyrere og sværere at vælge bilen.

Derfor er især toget afgørende og der er et stort potentiale, men man må så forholde sig til en ændret sitatiion, hvor man nogle steder vil stå stærkere ift bilen og andre steder svagere. At folk skal undlade at købe biler bør ikke være et relevant langsigtet mål. Det handler om hvor og hvordan de bruger den.


Trængsel på motorvejene i Danmark er stigende, men når endnu hverken niveauet i Tyskland eller USA, og så længe bilen ses som det bedste værn mod DSB og Movia, så tror jeg bilisterne vil finde sig i rigtig meget - det viser mange undersøgelser.

Mange bilister vil se det som det ultimative nederlag, at skulle stille Audi'en i Køge nord, for at skifte til S-toget det sidste stykke til København. I mange billisters øjne er kollektiv trafik kun for 'taberne' og dem uden økonomisk mulighed for egen vogn - så er det bedre et blive kollektivt bekræftet i bilens fortræffelighederne i køen på Køge bugt motorvejen.

Hvis København/Aarhus ville foretaget noget effektivt mod trængslen, så kommer man nok ikke uden om at det skal være dyrere at kører ind i byen (betalingsring), men det forudsætter nødvendigvis, at DSB og andre aktører tager sig gevaldigt sammen og begynder at samarbejde i stedet for at dyrke egne kongedømmer - bedst anskuelig gjort ved det totalt latterlige 'kvalitetstillæg' som politikerne har indført i Metroen.

Jeg er sådan set enig, men det er virkeligheden lige nu. I fremtiden bliver det markant sværere/dyrere for bilen i mange sammenhænge og nemmere/billigere i andre. Og så skal fokus ligge der, hvor bilen får det svært. Dvs hovedstrækninger ind til og mellem de større byer. Så må man også acceptere at udfase forældet busdrift andre steder.

Ja der har været en taber-tilgang til offentlig transport. Man beskatter bilen og så subsidierer man noget offentlig transport ved siden af, der gerne må være langsomt og dårligt bare det er brugbart for alle. Derfor har man ikke villet investere i baner, og busser må gerne være dårlige og ekstremt langsomme bare de stopper overalt. Den offentlige transport er den dårlige mulighed for mange i stedet for den gode mulighed for nogle. Det skal laves om, men det kommer også til at kræve omfattende nedlæggelser af busser, hvad der bliver en hård kamp


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak