Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Prisen har indflydelse (Generelt)

af ThomasTT, 1/10 2019, 13:40 (1659 dage siden) @ mikedk2100

Hvorfor er den det? Det er da langt fra virkeligheden andre steder.

Men man skal forstå, at tiden ikke står stille. Tingene vil ændre sig men langt fra kun til bilens fordel. Jeg er ret sikker på, at bilen vil fortsætte med at blive billigere. Til gengæld kommer der mere trængsel og road pricing, parkeringsproblemer osv, der gør at det for mange vil blive dyrere og sværere at vælge bilen.

Derfor er især toget afgørende og der er et stort potentiale, men man må så forholde sig til en ændret sitatiion, hvor man nogle steder vil stå stærkere ift bilen og andre steder svagere. At folk skal undlade at købe biler bør ikke være et relevant langsigtet mål. Det handler om hvor og hvordan de bruger den.


Jeg har så endnu til gode at se, at folk de strømmer fra bilerne og over i den kollektive trafik. Så hvor er det sket?

Her har vi netop en person, der bor i Frederikssund og arbejder i Ballerup - vi er altså indenfor hovedstadsområdet, hvor der er S-tog hvert 10. minut, hvor det burde kunne betale sig, at køre kollektivt. Alligevel fravælges toget til fordel for en længere biltur. Så er det svært at se, at toget er afgørende og har et stor potentiale.

For 10 år siden talte man også om en vældig opgradering af den kollektive trafik, roadpricing osv, for at få 50 pct (såvidt jeg husker) flere passagerer i den kollektive trafik. Biltrafikken er siden eksploderet og togene taber passagerer. Men den øgede trængsel har jo ikke ændret folks trang til at køre bil - eller fået dem til at tage toget i stedet. Hvorfor skulle vi tro på, at det ændrer sig?

Der er jo intet, der tyder på, at man tør tænke nyt indenfor den kollektive trafik. Lige netop der, står tiden stille, og "vi gør som vi plejer", modsat i virkelighedens verden, hvor tiden ikke står stille.

Jeg opfatter Ballerup som temmelig langt ude i hovedstadsområdet. Hun siger også, at hun sparer tid med toget og beslutningen må formodes at være marginal og hvis flere gør som hende vil trængslen stige. Måske er motivationen i virkeligheden også at få bil nr 2 der så også kan bruges til andre formål. I fremtiden er det tænkeligt, at det vil være billigere for hende at købe nr 2 men dyrere at bruge den på arbejde. Dvs hun køber den men tager alligevel toget på arbejde. Jeg mener ikke målet skal være at hindre folk i at eje biler.

København er heller ikke alt. Mange selv markant mindre byer vil blive svært tilgængelige i bil. Hvis Vestfyn bygges er der mulighed for et omfattende s-togssystem, hvor måske 20-30-40 stationer kan få et voldsomt løft

Jeg synes der er tegn på ændringer. Der er trods alt gang i historisk høje investeringer i banen, selvom den alligevel undervurderes af både politikere og vælgere. Med andre steder, mener jeg udlandet,


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak