Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Batteritog Holbæk-Kalundborg/Nykøbing S (Trafikpolitik)

af Jens Hansen, 2/10 2019, 06:42 (1658 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Thomas - logikken må være at togene køre på strøm fra køreledning København - Holbæk og så på batteri til Kalundborg/Nykøbing S. Her vil de så skulle lade op, for at kunne køre tilbage til køreledningen i Holbæk.

Antallet af togsæt må vel alt i alt være 15 -25, alt efter størrelse. Det skal givetvis være større togsæt end lokalbanen kører med, men måske behøves ikke DSBs store til Fremtidens Tog.

Der er nogle perspektiver i dette, for der kan jo spares en del ved ikke at sætte køreledning op Holbæk - Kalundborg, er det ikke 1/2 mia. kr.

Men kan batteritogsæt køre mere end 120 km/t, ellers duer det jo ikke.

En anden ting er så DSBs materielstrategi, den falder jo så nu fra hinanden - "et tog til alt trafik".

Og hvis det kan lade sig gøre til Kalundborg og Nykøbing S, ja kan det jo også være Nakskov, Frederikshavn, Struer!

JH


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak