Batteritog til Nærumbanen og Lokaltog - Teknologi (Trafikpolitik)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, onsdag 02. oktober, 2019, 08:40 (20 dage siden) @ Poul Brandt
redigeret af Poul Brandt, onsdag 02. oktober, 2019, 09:05

Udviklingen indenfor litiumbatterier går faktisk forbløffende hurtigt i øjeblikket. Faktisk så hurtigt at det allerede om 3-4 år kan være utænkeligt at anskaffe andet end batteritog til metro/lokalbane/letbane. Ret hurtigt derefter vil også batteritog til 200 km/t være teknisk/økonomisk mere attraktive end både diesel og ikke mindst elektrificering, som jo af Banedanmark ifgl. ovenstående er estimeret til at koste op til 150% oveni, hvad det koster i øvrigt at vedligeholde en jernbanestrækning.

Prisen på batterier falder 20% pa. Alene af denne grund vil batteritog til kortere strækninger allerede om få år være ligeså billige i anskaffelse som dieseltog, også når man ikke regner besparelsen på diesel med.

Hertil kommer at holdbarheden efterhånden er "livslang". Og dermed øges batteriernes økonomiske fordel markant.
Tesla taler i forbindelse med biler om at de nu har et "million-mile" batteri på vej. Denne batteritype kan oplades 8.000 gange og stadig have 80% af den oprindelige kapacitet.

Den teknologi (overfladebehandling af de enkelte nano partikler i katoden) som gør dette mulig, er generelt anvendelig på alle de forskellige litiumbatteri-typer, også de kommende faststof batterier, som ud over at have større kapacitet, kan oplades lynhurtigt.
Link:
https://nanoone.ca/

Brinttog har ikke en chance på "den lange bane".


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen