Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Batteritog Holbæk-Kalundborg/Nykøbing S (Trafikpolitik)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 2/10 2019, 10:08 (1667 dage siden) @ Jens Hansen

Nu kender jeg ikke den rapport, der må være på trapperne, men følgende har været en del af de emner, som jeg tidligere har været blandet ind i ift. batteritog i Nordvestsjælland:

1: Der elektrificeres (immuniseres) Roskilde - Holbæk
2: Stoptogene (30 min drift) Holbæk - København - (Kystbanen) køres med el-lok og DD vogne
3: Der overvejes et hurtigt togsystem Holbæk - København med el-lok og DD-vogne
4: Der indføres halvtimes drift København - Holbæk - Kalundborg/Nykøbing S med batteritog
5: Af beregningshensyn er anvendt Bombardiers TALENT3 batteritog - idet alle data er bekræftede
6: Togsæt størrelsen vurderes at være tog omkring 55 meter
7: Der køres med fast sammenkobling i Holbæk, hvorfor der også kan op- nedformeres med ekstra togsæt
8: Lokaltog skal alligevel udskifte de 13 IC2 tog fra Bombardier i start 2020erne
9: Landstrafikmodellens vækstrater for flere togrejsende viser at togsæt med 160 siddepladser er nok
10: Region Sjælland har i anden anledning gjort opmærksom på, at de kan drive Holbæk - Kalundborg med 30 min drift for samme kontraktbetaling, for samme betaling DSB modtager nu
11: opladning i Kalundborg og Nykøbing S er for at "alle leverandører kan være med" - det er de i den grad nu, og en detailprojektering vil formentlig reduceres dette til opladning via 400 V stik ved overnattende togsæt
12: Besparelsen på at udelade elektrificering til Kalundborg er ca 500 mio kr, der passende kan bruges til immunisering Fredericia - Aarhus, så der kan køres el-tog til Aarhus i 2023...
13: Togsættene er sat til 160 km/t under el og 120 km/t som batteritog - men kan som bekendt køre hurtigere
14: Batteritogenes acceleration er omtrent den samme som el-tog.

Uanset hvilken leverandør man måtte vælge til såvel batteritog som immunisering, så er jeg ikke et sekund i tvivl om, at det her er nødvendigt for at redde jernbanen i Danmark...

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak