Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Batteritog Holbæk-Kalundborg/Nykøbing S (Trafikpolitik)

af pjl, 2/10 2019, 10:47 (1661 dage siden) @ Henrik Hansen

Konceptet med batteritog ser ganske rigtigt ud til at kunne løse et væsentlig problem for jernbanerne i Danmark, nemlig bindingen mellem el-drift og et kuldsejlet signalprogram, som bedst kan sammenlignes med hønen og ægget.

Problemet er nu ikke længere om batteritog findes og om de kan kører, nu er problemet at batteritog i den grad vil være ødelæggende for DSB materielstrategi, en strategi som de foreløbigt har brugt 3-5 år på, og hvor det foreløbige eneste resultat, er en kontrakt på indkøb af materiel til at varetage den 'udenlandske' trafik.

Hvis DSB skal stå for indkøbet af batteritog, så sker der tidligst noget om 4-5 år. Derfor må rådet være, at lade andre stå for indkøbet og så kan DSB jo evt. leje/lease toget, hvis der ellers er interesse for det i Telegade, ellers er jeg ganske sikker på, at andre operatører ser strækningen Kalundborg-København som interessant og DSB kan så pusle videre med sin egen materielstrategi.

Det er ikke nødvendigvis DSB, der skal varetage trafikken til hverken Holdbæk, Kalundborg eller Nykøbing S, det virker som en god idé at skabe et mere sammenhængende system for vestsjælland og hvis det er med batteridrift på de sidste 100 kilometer strækning, så er det vel bare forudsætningerne for et udbud.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak