Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Prisen har indflydelse (Generelt)

af mikedk2100, 2/10 2019, 13:06 (1666 dage siden) @ ThomasTT

Det er jeg helt uenig. Vi har -desværre- skabt et bil-afhængigt samfund, og medmindre du har en tidsmaskine eller et par ti-tusinde milliarder i skrivebordsskuffen, så er det ikke noget der sådan bare kan ændres.

Selvfølgelig kan det være et marginalt mål, at levere noget, der gør at nogen dropper bil nr 2 eller nr 1 for den sags skyld. Det er muligt. Nogen vil gøre det, særligt helt unge, helt inde i bykernerne, men det hverken kan eller skal være et overordnet mål at bekæmpe biler. Det er/ bliver biler simpelthen for billige til. Der handler om, hvordan bilen bruges.

Til en vis grad hjælper biler og bane hinanden i fremtiden. I tyndt befolkede områder vil busser kun blive dårligere og til sidst afskaffet, så hvordan kommer man til stationen? Nå ja men hvis man er i bilen kører man hele vejen? Næppe i fremtiden. Trængsel, byfortætnig, road pricing osv, det er ikke muligt.

El-biler er billigere, og med mindre vedligehold. Køb den brugt med et slidt batteri, fordi man ikke har brug for rækkevidde. Det bliver billigt.

Jeg har slet ikke samme tro som du, angående fremtiden. I øvrigt kan jeg heller ikke bruge den til noget. Jeg lever nu og her - og ikke om 50 eller 100 år, når der er selvkørende og flyvende biler.

Jeg vil meget hellere se "kortsigtet" på det. Hvordan ser det fx ud om 1, 5 og 10 år. DET kan bruges til noget. Og hverken om 1, 5 eller 10 år er jernbanen blevet mere attraktivt. Det kan godt være, der er kommet selvkørende biler. Men trængslen lever folk med, for alternativet - jernbanen - er stadig ikke brugbar. Til gengæld er prisen steget til noget nær det dobbelte i forhold til i dag. Netop fordi vores beslutningstagere har holdningen: "vi har investeret enormt i jernbanen og folk skal nok vende tilbage, når de bliver trætte af at sidde i kø i bilen".

Og jeg tænker ikke på tyndt befolkede områder ved Lars Tyndskids marker - jeg tænker på hovedstadsområdet (hvor både Ballerup og Frederikssund hører til), hvor vi har et nogenlunde velfungerende S-tog net, og hvor jeg mener det er vigtigt, at gøre det til et attraktivt og billigt alternativ til en bil. Her er målet, at så få har bil som muligt - modsat på landet, hvor der er bedre plads til bilen.

Jeg er heller ikke enig i, at bilen bare skal have lov til at være alle steder. Jeg så gerne, at der simpelthen blev bilforbud i indre København. Ligesom der er steder, hvor folk ikke må ryge eller have kæledyr i deres egen lejlighed, så kan man også sagtens lave boliger, hvor bilen (hvis man absolut vil have en sådan), skal parkeres et sted udenfor byen.

Nu bor jeg også i København og har allerede flere "motorveje" i nærheden. Jeg og de fleste andre københavnere har da ikke lyst til, at selv de små gader her i København skal sande til, før der gøres noget. Præcis ligesom folk ude på landet heller ikke vil have en motorvej eller højhastighedsbane i deres fredelige baghave.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kongerejsen 1908
Kongerejsen 1908

I sommeren 1908 rejste Kong Frederik den 8., Dronning Louise og deres tre børn med tog til Jylland, hvor de besøgte en lang række byer. Lars Christensen har i Rigsarkivet fundet DSBs interne korrespondance, samt flere avisers dækning af begivenheden.

Læs mere


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak