Batteritog til Nærumbanen og Lokaltog - Teknologi (Trafikpolitik)

af mpp, onsdag 02. oktober, 2019, 16:11 (16 dage siden) @ Oliver Løvgard

Jo, brint er et lager på den måde at man ikke kan drive minedrift efter brint. Man bruger strøm til at producere og lagre brint inden man så bruger brintet på et andet tidspunkt eller et andet sted. På samme vis oplader man et batteri for at kunne bruge strømmen et andet sted eller på et andet tidspunkt. Der er også snak om at man kan trække CO2 direkte ud af luften og bruge det til at producere metan, benzin eller flybrændstof som energilagre (som vi så har teknologien til at bruge rundt omkring) eller at man kan producere ammoniak til brug i skibsfart og tung transport.

Hvilken teknologi der konkret vil være bedst kommer nok an på så mange andre ting, herunder om man har meget billig strøm på bestemte tidspunkter (hvor man måske bedre kan håndtere energitabet ved at producere strøm) eller om det er bedre bare at lade batterier umiddelbart inden man sender et tog på skinnerne. Lige nu virker det til at batterier kan bruges stort set alle steder brint også kan bruges, men sker der et gennembrud med brint kan det selvfølgeligt ændres i fremtiden.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen