Beslutningsgrundlag Hovedgård-Hasselager er klar (Generelt)
Forudsætningen for signalprogrammet er at skinner og tog udstyres med signaler. Forudsætningen for det sidste er, at man arbejder med de tog der nu engang er til rådighed eller udskifter togene, så man ikke behøver installere udstyr i alle togene. Man har så valgt en mellemløsning, hvor IC4 ikke får signaler og DSB køber nye tog så det passer med hvornår eldrift er til rådighed.
Givet at udstyringen af togene er det klart mest forsinkende element og det fordi togene er gamle, giver det ikke mening kun at pege fingre af BaneDanmark. Havde DSB været 5 år længere fremme i deres indkøb ville man kunne have kørt med nye tog og nye signaler på den nye bane til Næstved og til Sønderborg, Fredericia og Esbjerg. Man ville også kunne prioritere Aarhus på en anden måde. Det gjorde man som bekendt ikke og derfor måtte man sætte gamle signaler op, da man ellers ikke har nogle tog at køre med.