Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Beslutningsgrundlag Hovedgård-Hasselager er klar (Generelt)

af andersj, Aalborg, 4/10 2019, 17:40 (1665 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg har ikke adgang til ny køreplan fra december så jeg må spørge om det er korrekt at:

Høje Tåstrup har i dag kun intercity til Århus - 1 gang i timen. Bliver dette intercity ikke ved med at køre fra Høje Tåstrup? Hvis ja - hvilke tog mister de??
Lyn kørte via Høje Tåstrup men kører allerede nu via Køge Nord og stopper der - men har hørt et sted at fra december stopper det heller ikke der..

Roskilde har i dag intercity ti Århus - 1 gang i timen. Bliver dette intercity ikke ved med at køre fra Roskilde? Hvis ja - hvilke tog mister de??

P.Jensen


Ja lyntoget kører i dag via Køge Nord. Men fra december vil de alm. intercitytog dem der er 1 gang i timen fra Høje Tåstrup og Roskilde også køre via ny bane. Og ja lyntoget vil så ikke længere standse i Køge Nord. (hvilket er ubegribeligt for mig man undlader det, men sådan er det.) Så det eneste fra Roskilde mod Odense er intercitytogene mod Esbjerg, de kører stadig den vej. I myldretiden er der de få ekstra lyntog (3 stk er det vel) i hver retning, de standser så i Høje Tåstrup undervejs. Men ikke Roskilde.

Lyntogets formål er jo ikke at betjene pendlere fra Køge, og det giver også en skæv halvtimedrift på strækningen. IC 1xx togene vil sammen med hurtigtogene til Nykøbing F give en næsten skarp 30/30 minutters drift mellem København H og Køge Nord.

Da den nuværende trafikkontrakt blev præsenteret i 2015, var der tale om et ekstra lyntog i timen fra 2021 mellem København H og Aarhus. Men jeg ved ikke om det er droppet igen.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak