600 m långa skyddsektioner i Danmark (Generelt)

af bengt, søndag 06. oktober, 2019, 08:54 (12 dage siden)

"Imorgon blir den nya höghastighetsbanan mellan Köpenhamn och Ringsted i Danmark även en godsbana. DB, Hector Rail, TX Logistik och Green Cargo kommer att köra flera omledningståg om dagen under tre veckor på den sex mil långa och någon skandalomsusade banan. De svenska lokförarna kommer att ställas inför en helt ny och lurig utmaning: nämligen den att parera flera 600 (!) meter långa spänningslösa skyddssektioner. Det vill till att få upp farten i tid – och inte bromsa på fel ställe. Inom Green Cargo är det sju personer som fått linjekännedom på den nya banan och därmed är behöriga att framföra tågen, som går till Kolding, Gent och Antwerpen. ”Anledningen till de långa skyddssektionerna är ett EU-direktiv. Maximal tåglängd för motorvagnståg är tydligen 600 meter och då ska hela tåget få plats i sektionen”, säger en lokförarkollega i Malmö till bloggen."

Mer på länken.
Länk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
3 rengøring tilbud

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen