DSB indstiller kørslen til Thisted (Generelt)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, mandag 07. oktober, 2019, 19:35 (313 dage siden) @ Jens Hansen

Så vidt jeg har kunnet finde ud af, er det et lokalt ønske, de lokale politikere, som ønsker at Lemvigbanens kørselsområde, skal udvides. Politikere som formentlig er i overensstemmelse med dem, som bor der? Om de har tænkt på at der er få DSB medarbejdere i Struer, som så kommer i klemme? Næppe.

Og Folketinget har tilsluttet sig dette, man har fået det man har bedt om.

Personligt vil jeg gætte, at man lokalt ønsker at udvide Lemvigbanen, fordi alternativet er en stor risiko for lukning.

JH

.

https://jv.dk/artikel/dansk-folkeparti-lagde-skinnerne-for-aftale-2017-7-21

Lemvig: Folketingsmedlem Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti er manden, der sikrede, at VLTJ får mulighed for at køre på strækningen Holstebro-Skjern. Han lagde forslaget frem i trafikudvalget, hvor det ved forhandlingerne lykkedes ham at få teksten skrevet ind i forliget.

- Jeg så jo en risiko, da Midtjyske Jernbaner mistede Odderbanen. Så havde de kun VLTJ tilbage, siger Kim Christiansen.

Da forhandlingerne om det udvidede udbud af togtrafikken gik i gang, så han en mulighed for at give VLTJ lidt ekstra at køre med og dermed sikre banens fremtid.

- Mit hjerte brænder for de små baner. Jeg synes, det er vigtigt at værne om dem, for der er lukket mange gennem årene. Hvis en bane som VLTJ pludselig skulle busbetjenes, ville det få konsekvenser for erhvervslivet i Thyborøn. Her er der også et stort godspotentiale, så derfor skal der også helst være en bane til Thyborøn om 10 år, siger Kim Christiansen med tanke om de store mængder søral, der for tiden arbejdes på at få sat på skinner.

Derfor er han glad for, at et politisk flertal i Folketingets Trafikudvalg var klar til at give VLTJ den ekstra chance. Det kan også give banen en bedre mulighed for at få nye togsæt inden 2020, lige som han håber, at det vil være med til at sikre bosætningen i hele området.

- Nu håber jeg, at det lykkes, at få enderne til at nå sammen, siger Kim Christiansen.


Link:
https://www.ft.dk/samling/20171/lovforslag/L23/BEH1-13/forhandling.htm

Kim Christiansen (DF): "Så bliver der også i lovforslaget åbnet op for, at nogle DSB-strækninger nu kan køres af regionerne. Man har jo lavet øvelsen oppe i Nordjylland, og det går efter sigende rigtig, rigtig godt deroppe. Det er bare en skam, at man ikke har kørt den helt til Hobro, men det er jo sådan et lille ønske, som jeg kunne have som lokal mand deroppe, så man dækkede hele Region Nordjylland og ikke skar det nederste af. Men det er trods alt en succes i Nordjylland. Nu gør man det samme med Køge-Roskilde, overdrager den til Østbanen, og vi laver en øvelse ovre i det vestjyske med VLTJ-banen, der nu også får mulighed for at køre på nogle af de nuværende Arrivastrækninger.

DF kunne som sådan sagtens se yderligere strækninger på samme måde – f.eks. Holbæk-Kalundborg. Man kunne få et glimrende nærbanenet med Tølløsebanen og Odsherredsbanen og så eventuelt hægte Kalundborg på. Så det er noget, der giver mulighed for flere afgange, bedre regional trafik, og det har vi brug for. "


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Togbelysning
Togbelysning
Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.


 Læs artiklen 
Svenska-lok
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen