Kurven knækket på landsdelstrafikken (Generelt)
DSB bringer i oktoberudgaven af medarbejderbladet "ind&se" følgende nyhed:
"Stadig flere kunder vælger at købe en Orange eller Orange Fri-billet, når de skal rejse på tværs af landet, og det kan nu aflæses positivt i tallene for landsdelstrafikken. Kigger man isoleret på tallene for august måned, så er der solgt 8000 flere rejser, end DSB har budgetteret med. Kigger man på hele 2019 frem til august og sammenligner med året før, er der også en fremgang at spore. Her er der nemlig solgt 30.000 flere rejser. Det er en fremgang på 5,3 procent."
Det må så være en fremgang på 5,3 pct i antallet af solgte Orangebilletter! I deres egen halvårsrapport, der kom for lidt over en måned siden, oplyser de selv om antallet af rejser over Storebælt: I 1. halvår 2019 var der 3.705.000 rejser, mens der i 1. halvår 2018 var 3.797.000 rejser. Et faldt på 2 pct.Altså skal det være gået voldsomt for sig i juli og august, hvis de har vendt et passagertab på 2 pct til en passagerstigning på 5,3 pct. Næppe sandsynligt.
Så det lyder da godt, men de har stadig mistet passagerer, og så tyder det på, at de tilbageværende passagerer i højere grad køber en Orangebillet fremfor en ordinær og dyrere billet.
Det er altså lidt som bagerens flødeskumskager: Sætter man prisen ned, stiger afsætningen - men ikke nødvendigvis overskuddet.