Kurven knækket på landsdelstrafikken (Generelt)
Hamburg-togene er ikke kørt over Storebælt, men en stor del af de rejsende mellem København og Hamburg valgte at tage lyntoget til Fredericia eller InterCity til Kolding og skifte der, fremfor togbus. Rejsetiden var den samme over Jylland som over Rødby.
Jeg har jævnligt benyttet IC 5720 fra Fredericia 8:46 til Flensburg, og i juli var første gang jeg oplevede at det var fuldt reserveret. 90% af de rejsende ankom med lyntoget fra København.
IC 3xx mellem Aarhus og Hamburg har også i høj grad fået et ekstra togsæt på fra Fredericia til Hamburg i perioden, mens togene Nykøbing F-Hamburg Hbf kun har kørt med et togsæt mod to normalt. Så der er nok også nogle der er blevet "tvunget" over Jylland pga. udsolgt reservationer eller dyre billetter. (Prisen på de internationale tog følger udbud/efterspørgsel, selvfølgelig med en høj normalpris som dyreste pris.)
Det er da flot, men lad os se, når passagertallene på et tidspunkt kommer, om nu også "kurven er knækket", så DSB i 2. halvår 2019 formår at have "markant" flere passagerer over Storebælt end i 2. halvår 2018.
Mvh
Michael