Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ÖBB vil leje nattog med DK og Sverige godkendte vogne (Generelt)

af andersj, Aalborg, 18/10 2019, 19:55 (1624 dage siden) @ Rørvig Station

Du har nok ret i at Stockholm-Hamburg bliver for langt til et nattog (indtil Femernforbindelsen).


Hvorfor synes du det? Der er omkring 1200 km Stockholm-Hamborg over Kolding. Til sammenligning: Stockholm-Narvik 1606 km.
Og fortæl det endeligt ikke til den transsibiriske jernbane, der er 10267 km fra Moskva til Pyongyang.

Man sparer vel kun omkring 150 km Stockholm-Hamborg, når Femernforbindelsen kommer. Det kan næppe betyde noget i det store regnskab - så kan man sove en time længere. Over Kolding vil det vel være godt 9 timer, så man vil dårligt kunne nå at få lagt sig til rette, få en god nats søvn, og få gjort klar til at stige af.

Nu er det jo ikke kilometer, men rejsetid der ofte afgør det. Men jeg kom til at blande forskellige forbindelser sammen. Stockholm-Hamburg er selvfølgelig en fin distance, som jeg også skrev i mit første indlæg. Göteborg-Hamburg kunne også være oplagt, men der er også mulighed for at sejle med natfærgen til Kiel.

Det vigtige ved Nightjet's koncept er afgang relativt sent og ankomst relativt tidligt. Bl.a. fordi der ikke medbringes spisevogn.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak