Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Torstens afsporing... (Trafikpolitik)

af esni, Frederikssund, 20/10 2019, 19:45 (1622 dage siden) @ tgpsen

Du er god til af afspore en debat - med dine håbløse forslag....

En omstrømning af S-banen i København til fjernbanestandard ville gøre det muligt ved fremtidige anskaffelser for de større byer at få et S-bane-net.

Torsten - S-togs nettet i København bygger på en fremsynet plan med et nærbanenet... De storbyer, som ikke fik et nærbanenet fra starten af, har en masse ulemper. De S-banenet, som er på fjernbane materiel, har ikke samme effektivitet som dedikeret net som København har. De fleste storbyer bruger bruger årtier på at ombygge banenettet til kunne håndtere det. Du kan ikke finde et godt eksempel nogen sted.


Personlig tror jeg at tiden er forpasset til at omstrømme S-banen, selv hvis det havde været en god ide.


Åh nej, det var dog ærgerligt. Hvornår var sidste frist?

I. Jeg er på ingen måde overbevist om ideens meritter
II. Beslutningen om CBTC på S-banen og ETRMS på resten delte jernbanen i to dele - derefter blev det beslutningsmæssigt tungt, og derfor dyrt at ændre opdelingen.
III. der er sandsynligvis et politisk pres for at drive disse net uafhængigt af hinanden, og en s-bane operatør der ikke er organisatorisk samordnet med andre operatører har næppe en fordel ved koordinerede indkøb.


Til gengæld kan jeg da fortælle, at Bellegarde - Geneve delstrækningen af Lyon - Geneve linien blev omtrømmet fra 1500 V DC til 25 kV AC for et par år siden i forbindelse med CEVA projektet.

Fra mødet med strækningen til Geveve-Aeroport blev det indrettet med sektionsvis omskiftning imellem 25 kV/50 og 15kV/16.6 for at få bedre udnyttelse af de 3 spor.

Kunne man gøre noget tilsvarende på transitstrækningerne i Dnamrk mellem Danmark og Tyskland? Jeg foreslog i sin tid at man kunne forbinde strømforsyningen med de enkelte blokke i sikkerhedssystemet.


Hermed opnåede man at de regionale tog omkring Geneve kun skulle understøtte de 2 AC systemer, hvorimod DC udgår her.
Det ny net af regionale linier ved Geneve efter CEVA kaldes Leman Express

Liniekort Leman Express ult 2019

Leman express officiel side

De havde en anden tidsfrist der?

Det ved jeg ikke, men planen var forankret i folkeafstemninger i Geneve by og Canton.
Desuden må SNCF have været interesseret, da strækningen også blev benyttet af TGV


Mon ikke vi kan fikse S-banen endda, hvis der er tilsvarende store fordele?

Tiden er forpasset, og interessen i at fremtidssikre den danske jernbane har været marginal siden 1. verdenskrig.

--
Eskild

låst
1876 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak