Torstens afsporing... (Trafikpolitik)

af steenth, søndag 20. oktober, 2019, 20:21 (548 dage siden) @ esni

Til gengæld kan jeg da fortælle, at Bellegarde - Geneve delstrækningen af Lyon - Geneve linien blev omtrømmet fra 1500 V DC til 25 kV AC for et par år siden i forbindelse med CEVA projektet.

Jeg har hørt om projektet.

Fra mødet med strækningen til Geveve-Aeroport blev det indrettet med sektionsvis omskiftning imellem 25 kV/50 og 15kV/16.6 for at få bedre udnyttelse af de 3 spor.

Det var luksus. De fleste steder ville man have brugt 2 strømsystems tog eller lagt 2 sæt spor. Men når de skal håndtere franske tog ind til Geneve og schweiziske indenrigstog til lufthavnen samtidig hvert hvert deres strømsystem.

Hermed opnåede man at de regionale tog omkring Geneve kun skulle understøtte de 2 AC systemer, hvorimod DC udgår her.
Det ny net af regionale linier ved Geneve efter CEVA kaldes Leman Express.

Der var vist også nogle tekniske udfordringer med at håndtere de 3 strømsystemer i samme område i Geneve. Og de fleste nye franske tog kan håndtere både 25 kV/50 hz og 1.500 V jævnstrøm. Men uden at de har planer om at generelt at konvertere strømsystem. Men jeg kan se, at de på nye strækninger bruger 25 kV/50 hz, så der er mange øer med det system i Sydfrankrig.

Ellers bliver Léman betegnet som S-Bahn på tysk - RER på fransk. Men det ligner S-bahn, som det er mange tyske byer har, som er begyndt sent med S-bahn. Og Léman togsæt er til begge 2-3 strømsystemer efter togtype.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen