Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Torstens afsporing... (Trafikpolitik)

af esni, Frederikssund, 20/10 2019, 21:29 (1648 dage siden) @ steenth

Til gengæld kan jeg da fortælle, at Bellegarde - Geneve delstrækningen af Lyon - Geneve linien blev omtrømmet fra 1500 V DC til 25 kV AC for et par år siden i forbindelse med CEVA projektet.


Jeg har hørt om projektet.

Fra mødet med strækningen til Geveve-Aeroport blev det indrettet med sektionsvis omskiftning imellem 25 kV/50 og 15kV/16.6 for at få bedre udnyttelse af de 3 spor.

Det var luksus. De fleste steder ville man have brugt 2 strømsystems tog eller lagt 2 sæt spor. Men når de skal håndtere franske tog ind til Geneve og schweiziske indenrigstog til lufthavnen samtidig hvert hvert deres strømsystem.

Hermed opnåede man at de regionale tog omkring Geneve kun skulle understøtte de 2 AC systemer, hvorimod DC udgår her.
Det ny net af regionale linier ved Geneve efter CEVA kaldes Leman Express.


Der var vist også nogle tekniske udfordringer med at håndtere de 3 strømsystemer i samme område i Geneve. Og de fleste nye franske tog kan håndtere både 25 kV/50 hz og 1.500 V jævnstrøm. Men uden at de har planer om at generelt at konvertere strømsystem. Men jeg kan se, at de på nye strækninger bruger 25 kV/50 hz, så der er mange øer med det system i Sydfrankrig.

DC nettet i Sydfrankrig er så stort og omfattende, at det næppe kan blive lønsomt generelt at omstrømme.
Men der var vist nogen aktiviteter i omegnen af Bellegarde, som gjorde det attraktivt at omstrømme til Geneve, CEVA eller ej.

Men havde man ikke omstrømmet, så skulle der bruges 3-systemstog eller 2 forskellige grupper af 2 systemstog - og det blev for dyrt.


Ellers bliver Léman betegnet som S-Bahn på tysk - RER på fransk. Men det ligner S-bahn, som det er mange tyske byer har, som er begyndt sent med S-bahn. Og Léman togsæt er til begge 2-3 strømsystemer efter togtype.

--
Eskild

låst
1854 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak