Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Torstens afsporing... (Trafikpolitik)

af steenth, 20/10 2019, 23:20 (1646 dage siden) @ esni

Der var vist også nogle tekniske udfordringer med at håndtere de 3 strømsystemer i samme område i Geneve. Og de fleste nye franske tog kan håndtere både 25 kV/50 hz og 1.500 V jævnstrøm. Men uden at de har planer om at generelt at konvertere strømsystem. Men jeg kan se, at de på nye strækninger bruger 25 kV/50 hz, så der er mange øer med det system i Sydfrankrig.


DC nettet i Sydfrankrig er så stort og omfattende, at det næppe kan blive lønsomt generelt at omstrømme.

DC nettet er stor. Men Frankrig har muligheder for at at konvertere fra DC til AC med det materiel som de allerede har. Og det kræver forberedelser, som de ikke gør... Holland forbereder det ved at nye strømophæng kan håndtere både 1500 V og 25 kV.

Men der var vist nogen aktiviteter i omegnen af Bellegarde, som gjorde det attraktivt at omstrømme til Geneve, CEVA eller ej.

Efter hvad jeg har set af omtale var det forhold i Geneve området som gjorde at man måtte ændre strømsystem..

Men havde man ikke omstrømmet, så skulle der bruges 3-systemstog eller 2 forskellige grupper af 2 systemstog - og det blev for dyrt.

Efter hvad kunne se, så er der franske togsæt med 3 systemstrømer i området.

Ellers bliver Léman betegnet som S-Bahn på tysk - RER på fransk. Men det ligner S-bahn, som det er mange tyske byer har, som er begyndt sent med S-bahn. Og Léman togsæt er til begge 2-3 strømsystemer efter togtype.

låst
1841 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne


ContecRail

Jernbanebøger

Holbæk Havnebane

Holbæk Havnebane. Pris 160 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak