Odenseborgmester: Send flere skatteyderkroner (Trafikpolitik)

af tgpsen, mandag 21. oktober, 2019, 14:58 (30 dage siden) @ Michael Deichmann


En omstrømning af S-banen i København til fjernbanestandard ville gøre det muligt ved fremtidige anskaffelser for de større byer at få et S-bane-net.

Nej, det der mangler både her på Fyn, og i 3 kantsområdet er en elektrisk type tog imellem egentlige regionaltog og S-tog. Storrumsvogne med 2 eller 3 "foyerer" med selvåbnende og lukkende dobbeltdøre til hurtig passagerudveksling (som S-tog) og selvfølgelig el for at sikre en hurtig acceleration.
De kunne bruges til togsystemerne på Kystbanen og til Roskilde på Sjælland og for eksempel fra Fredericia over den nuværnde bane på Vestfyen, Odense og så til Svendborg. Omkring Århus og trekantsområdet kunne de sikker også bruges.
Umiddelbart kan jeg egentlig ikke se hvorfor det ikke kunne være samme hovedmodel tog til både S-Regional og Reginal, forskellig aptering og indretning (mht antal døre) og måske lidt lavere gearing på S-Regional for den højere acceleration men samme platform iøvrigt. Måske endda IC/IC-Lyn kunne være i samme familie.


Ved en sand ferrovial-ontologisk analyse vil man nå frem til at S-banen har to typer tog: En ordinært standsende og en der kører til købstæderne, dvs linjerne til Køge, Frederikssund og Hillerød. Hvis S-banen blev omstrømmet ville din ovenfor beskrevne type netop passe til sidstnævnte funktion. Og de ordinære S-tog ville, hvis omstrømmet og landet var færdigelektrificeret kunne indsættes omkring de større byer i stedet for som nu at byerne ruinerer sig på at anskaffe skræddersyet nærtrafik.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen