Dansk, Norsk, Finländsk (och Tysk) vs Svensk linjeblockering (Generelt)

af AnWa @, torsdag 24. oktober, 2019, 09:04 (335 dage siden)

Hej!

Jag undrar ett par saker om olika nordiska linjeblockeringar (tågsäkring mellan stationer).

Det svenska linjeblocket

  • använder tre signalbilder ("kör, vänta kör", "kör, vänta stopp", "stopp")
  • använder ett enda trådpar i linjekabeln för att överföra all information som behövs för optisk signalering och för reglering av trafikriktningen. (Signalbilder regleras med likström, trafikriktningen med växelström, så att man kan filtrera ut strömmarna från varandra.)
  • har två lägen: trafik i jämn riktning, trafik i udda riktning. (En del andra blocksystem har också ett viloläge, då signalerna visar samma signalbild - antingen stopp eller körbesked - åt båda hållen)

Men hur är det med andra blocksystem i Norden? Någon som vet?

Är någon bekant med det tyska linjeblocket? TGOJ köpte på 50-talet in ett komplett signalsystem från Siemens och där ingick det ett linjeblock med tre lägen. Såvitt jag förstår innebar viloläget att alla blocksignaler stod i kör. Tåg fick dock inte lämna en station utan att den ställverksstyrde s.k. utfartssignalen (idag: sista mellansignalen) också visade kör.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Brammingeulykken
Brammingeulykken
Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.
 Læs artiklen 
Svenska-lok
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen