Dansk, Norsk, Finländsk (och Tysk) vs Svensk linjeblockering (Generelt)
Hej!
Jag undrar ett par saker om olika nordiska linjeblockeringar (tågsäkring mellan stationer).
Det svenska linjeblocket
- använder tre signalbilder ("kör, vänta kör", "kör, vänta stopp", "stopp")
- använder ett enda trådpar i linjekabeln för att överföra all information som behövs för optisk signalering och för reglering av trafikriktningen. (Signalbilder regleras med likström, trafikriktningen med växelström, så att man kan filtrera ut strömmarna från varandra.)
- har två lägen: trafik i jämn riktning, trafik i udda riktning. (En del andra blocksystem har också ett viloläge, då signalerna visar samma signalbild - antingen stopp eller körbesked - åt båda hållen)
Men hur är det med andra blocksystem i Norden? Någon som vet?
Är någon bekant med det tyska linjeblocket? TGOJ köpte på 50-talet in ett komplett signalsystem från Siemens och där ingick det ett linjeblock med tre lägen. Såvitt jag förstår innebar viloläget att alla blocksignaler stod i kör. Tåg fick dock inte lämna en station utan att den ställverksstyrde s.k. utfartssignalen (idag: sista mellansignalen) också visade kör.