Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Batteri- og brinttog mellem Danmark og Tyskland (Generelt)

af andersj, Aalborg, 28/10 2019, 18:52 (1613 dage siden)

Benny Engelbrecht har i dag besøgt transportministeren i Schleswig-Holstein Dr. Bernd Buchholz.

Her blev følgende punkter bl.a. diskuteret:
-Undersøgelse af kørsel med brinttog Esbjerg-Tønder-Niebüll.
-Undersøgelse af kørsel med Stadler Flirt Akku mellem Flensburg-Padborg-Tinglev til at frigive IC3 tog. Alternativt helt til Fredericia. (Giver dog ikke mening at køre batteritog Flensburg-Fredericia)

Bernd Buchholz ønsker desuden også at strækningen Bramming-Esbjerg hastighedsopgraderes. Tyskerne investere knap 100 mio. kr. i udbygning af Tønder-Niebüll samt ERTMS udustning af strækningen.

Umiddelbart virker det urealitisk at køre brinttog mellem Esbjerg og Niebüll, da de er meget dyre og en del større end de nuværende Lint 41 togsæt. Alstom levere kun brinttogsæt som Lint 54 (54 meter lange). Det vil give mere mening at afvikle den næste kontrakt og imens forberede batteridrift i hele Vestjylland med elektrificeringer på strategiske steder. I slutningen af 2020'erne vil første generation Arriva Lint være udskiftningsmodne og rækkevidden på batteritog være noget længere end i dag.

Kilde: https://www.schleswig-holstein.de/DE/Landesregierung/VII/Presse/PI/2019/191028_dtdaenKo...

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Jernbanebøger

Med tog gennem Europa

Med tog gennem Europa. Pris 180 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak