Batteri- og brinttog mellem Danmark og Tyskland (Generelt)

af andersj, Nordjylland, mandag 28. oktober, 2019, 18:52 (17 dage siden)

Benny Engelbrecht har i dag besøgt transportministeren i Schleswig-Holstein Dr. Bernd Buchholz.

Her blev følgende punkter bl.a. diskuteret:
-Undersøgelse af kørsel med brinttog Esbjerg-Tønder-Niebüll.
-Undersøgelse af kørsel med Stadler Flirt Akku mellem Flensburg-Padborg-Tinglev til at frigive IC3 tog. Alternativt helt til Fredericia. (Giver dog ikke mening at køre batteritog Flensburg-Fredericia)

Bernd Buchholz ønsker desuden også at strækningen Bramming-Esbjerg hastighedsopgraderes. Tyskerne investere knap 100 mio. kr. i udbygning af Tønder-Niebüll samt ERTMS udustning af strækningen.

Umiddelbart virker det urealitisk at køre brinttog mellem Esbjerg og Niebüll, da de er meget dyre og en del større end de nuværende Lint 41 togsæt. Alstom levere kun brinttogsæt som Lint 54 (54 meter lange). Det vil give mere mening at afvikle den næste kontrakt og imens forberede batteridrift i hele Vestjylland med elektrificeringer på strategiske steder. I slutningen af 2020'erne vil første generation Arriva Lint være udskiftningsmodne og rækkevidden på batteritog være noget længere end i dag.

Kilde: https://www.schleswig-holstein.de/DE/Landesregierung/VII/Presse/PI/2019/191028_dtdaenKo...

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen