Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Batteri- og brinttog mellem Danmark og Tyskland (Generelt)

af Gæst42, 30/10 2019, 00:02 (1638 dage siden) @ andersj

Alternativet med at forlænge RE7 til Padborg er som sådan heller ikke nogen dårlig idé.

Bortset fra at ingen skal til/fra Padborg, så alle mellem Danmark og Flensborg påføres et skift imens ingen rigtigt slipper for at skifte...


De fleste hopper over i RE7 når IC toget ankommer til Flensburg. Men det var jo også sådan man kørte indtil 2010, hvor Schleswig Holstein Express kørte hver anden time Padborg-Hamburg og DSB kørte blot et regionaltog med MR Padborg-Fredericia.

Det skift kommer ikke til at være særligt stort fra K20, undtagen på de første og sidste afgange vil der jo altid være et direkte tog til/fra Hamborg.


Det handler i bund og grund om at DSB om nogle år ikke har nogle togsæt der kan køre til Flensburg. Så vi kommer nok ikke udenom at det letteste er hvis enten RE7 (Hamburg-Kiel/Flensburg) eller RE72 (Kiel-Flensburg) fortsætter til Padborg eller Tinglev.

I første omgang får DSB flere tog der kan køre i Tyskland, men det er rigtigt at om 8-10 år så skal de sidste IC3 på pension (og Indusi IC3 er jo de yngste IC3'er så dermed formodentlig også de sidste)

Så ingen grund til at forringe forbindelsen mellem Flensborg og Danmark før tid. Der kan også nå at ske noget inden da ;-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Benzinstationens historie

Benzinstationens historie. Pris 380 kr.

Læs mere
Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak