Odense Letbane forberedt på frosten (Generelt)
Skulle dette opvarmningssystem få driftsproblemer, så er der den mulighed at køre om natten for at holde ledningerne frostfri. Det er en meget overskuelig opgave på 14,5 km dobbeltsporet bybane – i modsætning til en lang enkeltsporet letbanestrækning ude på landet, som det er tilfældet for eksempel i Aarhus.
Endelig er det værd at bemærke, at Aarhus Letbane har haft frostproblemer på strækningen ud mod Grenå – ikke inde i byen. Generelt er der flere problemer med frost på landlige strækninger end på bystrækninger. Odense Letbane er en ren bybane.[/i]
Det er jo sådan noget, som man forventer bygherrerne har styr på - altså at der generelt er flere problemer med frost på landlige strækninger - sådan at de også har en løsning klar, når letbanen begynder at køre. Især når strækningen til Grenaa har været spærret i flere år. Alligevel kommer den først til januar.
Undskyld, men branchen er virkelig også selv ude om, at danskerne ryster på hovedet af den kollektive trafik og tager bilen i stedet.