Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Odense Letbane forberedt på frosten (Generelt)

af LHJ, 30/10 2019, 22:08 (1633 dage siden) @ Peter Christensen

Det er jo sådan noget, som man forventer bygherrerne har styr på - altså at der generelt er flere problemer med frost på landlige strækninger - sådan at de også har en løsning klar, når letbanen begynder at køre. Især når strækningen til Grenaa har været spærret i flere år. Alligevel kommer den først til januar.

Undskyld, men branchen er virkelig også selv ude om, at danskerne ryster på hovedet af den kollektive trafik og tager bilen i stedet.

Man kunne også rettet blikket mod den økonomiske ramme.
Min påstand er at business case'en for letbanen kun hang sammen ved at overvurdere passagerantal og undervurdere anlægsomkostningerne - for hvis business case'en ikke hænger sammen, ingen penge.
Når det så strammer til under anlæg, så må der klippes en tå og hugges en hæl - budgettet skal jo hænge bare så nogenlunde sammen.
Det bøvl, som kommer ud af de beslutninger; ja, det må man så løse via driftsbudgettet.
Direktøren, som stod for anlægget, er smuttet, så han kan ikke kaldes til torskegilde og den nuværende kan blot hælde vand ud af ørene.

Det rigtige spørgsmål er om projektorganisationen fik lov at tage hensyn til "kong Vinter".


På et borgermøde på Århus Rådhus for mange år siden forud for anlægget af letbanen påpegede undertegnede (med praktisk vintererfaring som trafikleder ved Arriva Tog) og Per Freytag (med mangeårig baggrund i Banestyrelsen/Banedanmark) i flere indlæg, at der ville kunne opstå "udfordringer" med vintervejr, og vi stillede spørgsmål til repræsentanterne fra Midttrafik om hvilke tiltag, man ville satse på i den henseende. Imidlertid fik vi fra Ole Sørensen, der på mødet glimrede ved sin afgrundsdybe uvidenhed om sporvejs- og jernbanedrift, men som dog på ufattelig vis har formået af være en del af letbaneprojektet fra start til slut (det forklarer måske en hel del …), kun arrogante og nedladende svar, der kunne sammenkoges til, at "det skulle vi ikke blande os i, det havde vi ingen forstand på, og det ville i øvrigt slet ikke være noget problem".
Hvis øjne kunne have dræbt, var Per Freytag og jeg i øvrigt ikke sluppet levende fra rådhuset …
Så det er efter min bedste overbevisning en følge af selvvalgt og helt bevidst uvidenhed om ganske basale problemstillinger, at nu også dette problem (tillige med andre, der også kan henføres til manglende baggrundsviden) martrer letbanen og letbanesagen, som vi (jeg i al fald) ellers nærer den største sympati for :-(
/LH


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB ME1526Svenska-lok
Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik

Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak