Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vendespor Carlsberg - "nice to have" (Trafikpolitik)

af mikedk2100, 31/10 2019, 09:21 (1638 dage siden) @ Svend

Vendespor ved Carlsberg blev skudt ned af Rambøll/Parson i deres anbefaling omkring førerløse s-tog. Rapporten kan ses på ministeriets hjemmeside.

.
Der er vist heller ingen der længere er helt klar over, hvad et sådan vendespor skal anvendes til. Oprindelig var det tænkt anvendt til vending af et ekstra linje H, da der kun kan køre 30 tog pr time gennem "røret", men når der etableres CBTC, kan der køre flere tog, formentlig 36 tog pr time. Altså når/hvis der er nok materiel og personale til rådighed ........
Et vendespor ved Carlsberg vil dog kunne anvende til vendinger, hvis det ikke kan lade sig gøre at køre videre mod København H. Helt perfekt bliver det, hvis der samtidig etableres transversaler, så enkeltspordrift kan ske over et kortere strækningsafsnit.
Men summa summarum: Man er 10-15 år for sent på den, men får dog et anlæg, som er "nice to have".

Selvom det er "nice to have", så vil det jo være en stor fordel i de mange situationer, hvor driften er uregelmæssig. S-togets store hæmsko er, at alle linjer (bortset fra Ringbanen) skal igennem de samme 2 spor fra Dybbølsbro til Svanemøllen. Og det betyder så, at alle linjer bliver berørt, selv når der er problemer ude på en af "fingrene".

Ganske vist påstås det, at med det nye signalsystem, så vil antallet af signalfejl blive langt mindre. Men der vil stadig være tog der bryder sammen, køreledninger der falder ned, politi/ambulance der skal tilkaldes osv. Så vil det være rart at have flere steder at kunne vende, så man i det mindste kan opretholde normal drift på "fingrene".


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak