Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard (Trafikpolitik)

af Togbus, Foldingbro, lørdag 02. november, 2019, 07:15 (18 dage siden) @ Frank Poulsen
redigeret af Togbus, lørdag 02. november, 2019, 07:38

I stedet for at fabulere skal du gå ned i materien:
"Lokalbanerne er en livsnerve i Nordsjælland, men infrastrukturen er gammel og slidt. Vi har derfor afsat 42,9 mio. kr. i alt, så borgerne i Nordsjælland i fremtiden kan komme hurtigt og effektivt frem. Sporene på Gribskovbanen skal fornys. Brødeskov station flyttes til Nørre Herlev, hvilket vil skabe mere sikre skoleveje. Vi skal analysere, hvordan Hillerød Station kan ombygges til at rumme trafikken til Nyt Nordsjællands Hospital. Og vi skal sætte andre analyser i gang, der hjælper os med at planlægge og finansiere kommende investeringer i lokalbanerne."

Fra: Budgetaftale Region Hovedstaden 2020

Og budgetaftaletallene, som vist ikke runder op til 500 mio kr (men totalbudget akkumuleret for kommende år kan - ligesom hokus pokus med "genbrugt" budget, dvs, allerede aftalte midler i tidligere budgetaftaler):
[image]

Jeg har ikke øjet det hele igennem, men det kan du jo som særligt interesseret!

Budgetaftalen for Region Sjælland 2020
Ordlyd "Behov for investeringer i lokalbaner Lokalbanerne i Region Sjælland er et centralt element i udviklingen af ”Fremtidens kollektive trafik” og afgørende for at sikre tilgængelighed til job og uddannelse, særligt for borgere i yderområderne. Der er et stort og udækket behov for finansiering af renovering af nedslidte skinner på lokalbanerne. Det kalder på politisk handling nu. På Østbanen indføres hastighedsnedsættelser fra december 2019 på grund af nedslidte skinner med deraf følgende serviceforringelser for de daglige brugere af banen. Finansieringsbehovet til renovering af Østbanen er alene opgjort til ca. 500 mio. kr. i de kommende år.

I økonomiaftalen mellem Danske Regioner og Regeringen er problemstillingen noteret og henvist til de kommende forhandlinger om en infrastrukturplan. Parterne er i den forbindelse enige om at behovet for at lægge maksimalt pres på regeringen i forhold til at sikre finansiering til investeringer i ny infrastruktur på lokalbanerne." (side 16)

Så er der lidt mere mad til debattørerne.......

--
- busser når det er billigst


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen