Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nykøbing F 2019 (Generelt)

af esni, Frederikssund, 4/11 2019, 17:19 (1628 dage siden) @ Steff

Utroligt der skulle så store stationer til
Og synes den ligner Kalundborg og Holbæk eller?


God eftermiddag

Næ, det er var egentligt ganske forståligt med denne størrelse af stationer. De er jo byggede i tiden, hvor DSB ikke kun var en "tilfældig" operatør, men havde ansvaret for alt det der i dag, enten er udliciteret, overgået til anden statslig/privat forvaltning eller slet og ret forsvundet.

Du skal tænke på at der var billetsalg, rejsebureau, spiserestaurant, kiosk, rejsegods, venterum for de rejsende med tilhørende toiletter, vente/opholdsrum for det kørende- samt pladspersonale med hjemsted i Nykøbing, DSB busser, administrationen, trafiktjeneste personale og, og, og. Desuden muligvis også kontorer for personale for Banetjenesten (en kolonne) mv.

Stationsarkitekturen var et forsøg på at modernisere ensartet de stationer, der var blevet for gamle og ikke mere anvendelige eller nye stationer. Så man finder arkitekturen med modifikationer landet rundt, bl.a. Skive station ud over de nævnte.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Husk også på at stationen havde trafik i 5 (6? ) retninger, da den blev taget i brug

--
Eskild


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960

Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.

Læs mere
DSB MY1137

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak