S-tog på Vestfyn: Ministeren: Glem det (Trafikpolitik)

af tgpsen, tirsdag 05. november, 2019, 13:50 (14 dage siden) @ Michael Deichmann

Om man kalder det S tog eller regionaltog er vel i princippet det samme.


Det er præcis der kæden hopper af - at man kalder det S-tog og så tænker alle på 5 minutters drift.
Der mangler simpelthen en 4 kategori af tog i Danmark imellem S-tog og Regionaltog. De skal klart være elektriske for at sikre høj acceleration, have mange døre for hurtig passagerudveksling men nok bedre komfort end S-tog som vi kender det da den enkelte rejsende kører længere.
Typen kunne med fordel benyttes på Vestfyn og til Roskilde og på kystbanen.
Og med de varianter flere af de kendte platforme udbydes med er jeg såmænd ikke sikker på at der ikke ville kunne opnås nogen stordriftsfordel. Det kunne sikkert sagtens være samme platform til egentlige regionaltog med samme drivlinie men med højere gearing og dermed hastighed (og langsommere acceleration) færre døre og samme eller måske bedre komfort.
Kald den manglende type S-Regional (S = Stiv køreplan :-) ).


Din S-Regional ville passe på S-ruterne til købstæderne (Hillerød, Frederikssund, Køge). Det er derfra der kommer stordriftfordele, hvis S-banen omstrømmes. Århus og Odense ville være sluppet for at skulle indføre den ny kategori, letbaner. Men det løb er kørt, indtil videre.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

3 flyttefirma tilbud

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen