Sporarbejde 2020 Næstved - Ringsted spg (Generelt)
Er det idag ikke muligt at køre på s-banen med IC3 eller dobbelt dækker hvis man antog man i Køge kørte over på s-banen og kørte imellem 2 s-tog afgange i myldretiden?
Der er ikke plads med den nuværende køreplan.
Fjern tog skal køre på ydre signaler og da Køge bugt strækningen er anlagt efter indførelsen af HKT er der langt mellem dem.
Eksempelvis skal det forankørende s-tog være i Ølsemagle (mellem Køge Nord og Jersie) før du kan afgå med din dobbeltdækker fra Køge. For s-toget tager det 8 minutter fra Køge til Jersie, så du vil ikke kunne opretholde 10 minuttersdrift på linje E, længere inde får du så også linje A du skal kæmpe med pladsen om.
Når du når København H skal du så vende i spor 10/11 for ikke at ødelægge det for de øvrige s-togs linjer. Men her er perronhøjden højere end på fjern, så IC3 kan nok ikke åbne døre og DD har en indstigningshøjden på 55 cm og perronen er 92 - noget af et trin ned! (eller op hvis man skal ud)
Sats i stedet for at få forlænget linje A til Køge i perioden.