Enkeltsporsdrift cityringen (Generelt)

af Banemanden, torsdag 07. november, 2019, 14:59 (7 dage siden) @ Rørvig Station

Det sidste først: Du har vist ikke hørt DR P4 København. Der er kommet masser af klager.

Men der kom overraskende få/ingen klager under testkørslerne, som har stået på i over et år før åbningen.

Det første: Man valgte jo af pr-mæssige/politiske/økonomiske årsager at åbne banen, før den var færdig.

Der er altid vedligehold og småjusteringer. Perrondørene skal efterses, ikke fordi de er i stykker, men for at forhindre de gør det midt i det hele.
Ringstedbanen har også haft flere justeringer, og den var HELT færdig da de afleverede nøglerne til den.

Er København H bygget færdig: Nej.
Er Nørrebro bygget færdig: Nej.
Er Østerport bygget færdig: Nej.

For at være helt på det rene er stationerne faktisk færdige. På Kh og Kk er det tunnellerne der fortsat mangler. På Nørrebro er det elevatorerne fra gaden til Ringbanen udendøre der ikke er færdige.

Optræder der jævnligt falske alarmer om at nogen har trukket i nødbremsen? Ja.

Det er ikke noget os der arbejder i firmaet kan genkende. Der har til gengæld været et par brandalarmer, en skinnesliber der lavede rod i signalsystemet mm. Jeg har endnu ikke oplevet eller hørt om et tog der har indikeret en trukket nødbremse falskt.

Kan et tog finde på at stoppe og blive holdende på Skjolds Plads, fordi et tog er gået i stå på Enghave Plads? Gæt selv svaret, og jeg forstår ikke hvorfor - det er vist teknisk muligt at køre togene tættere, mens uregelmæssigheden klares.

Det kan det, hvis togene holder i kø fra Enghave Plads og til Skjolds Plads. Så holder togene fint ved perronen, i stedet for at fange folk mellem stationerne i tunnellen. Erfaringer fra M1/M2 viser, at folk efter ganske kort tid nødåbner dørene og forlader togene, hvis ikke der køres. Det giver, som du kan regne ud, endnu mere arbejde.

Jeg tænker at jeg har glemt noget, og at andre har mere at tilføje. Det har jo for så vidt også selv, men det er om bevidste fejlbeslutninger.

Jeg er farvet af, at det er min arbejdsplads, men dog alligevel overrasket over, at man kan åbne en helt ny bane, med et helt nyt system uden at have flere fejl end der har været.

Vedligeholdet bliver i øvrigt også begrænset inden ret længe. Det hele er startjusteringer og fejlrettelser, og så ender det med at være tilsvarende hvad de har af sporspærringer på den "gamle" metro.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen