Gratis foredrag om batteritog onsdag i København (Generelt)
Link til side med video af foredraget: https://engage.vevent.com/production?target=location&location-pk=LecturePK%281763%2...
Det er en fin gennemgang.
Særligt lagde jeg mærke til
- Modulær opbygning af tog og hoved-komponenter, der gør det muligt at tilpasse et standard-produkt til særlige behov med standard-komponenter og med fastlagte grænseflader, der gør dt muligt at flytte komponenter såsom batterier mellem tog-sæt med forskellig konfiguration (fx antal vogne)
- Standard-koblinger til at koble togsæt sammen. Det lød som om det skulle virke til sammenkobling (og frakobling) i drift med passagerer ombord undervejs på en rute, fx for at dele et tog fra København i to dele i Holbæk, før de fortsætter til Kalundborg hhv. Nykøbing Sjælland.
- Kravet i tyskland om at tog leveret fra 2024 skal være emissionsfrie, og at der indtil videre er mindst fire leverandører, der har regionaltog klar i modeller med tracktion-batterier i kombination med strømaftagere (til 25 kV? De fleste nuværende eksempler kører vel i tyskland på lavere AC-spænding) i år 2023
- TSI-kravene og kravene om ERTMS gør at alle modeller af tog, som producenterne vil sælge i EU, kan bruges i Danmark uden specielle løsninger (hvis man kan nøjes med at køre på ERTMS-strækninger?)
- ** Undtagen magnet-aktiveret til- og fra-kobling af kørestrøm?