The High Line, New York (+4 arkivfotos) (Generelt)

af Niels Munch @, torsdag 07. november, 2019, 22:02 (4 dage siden) @ cslundsten

Kære Carsten,

Tak for en fin reportage fra The High Line, som står øverst på min to-do liste næste gang, jeg kommer til N.Y.

En fyldig beskrivelse af denne højbane før og nu kan interesserede finde her: https://en.wikipedia.org/wiki/High_Line .

Højbanen, der udelukkende var en godsbane, opstod, fordi man var træt af tog i gaderne, som afstedkom mange ulykker. Så mange, at man omdøbte både 10th og 11th Avenue til "Death Avenue", nedsatte hastigheden og krævede, at en mand til hest ("West Side Cowboy") red foran toget for at advare andre trafikanter.

Højbanen blev taget i brug 1933 og benyttedes til o. 1980, og strækningen (ca. 1,2 km) fra det nuværende sydlige endepunkt ved Gansevoort St./Washington St. (dit 1. foto) og ned til godsterminalen "St. John's Park Terminal" mellem Clarkson St. og Spring St. blev afmonteret og broerne over tværgaderne fjernet. Det er således kun den nordlige del af den oprindelige højbane, der fungerer som "elevated park".

[image]The High Line, Gansevoort St./Washington St.

Dette foto er taget samme sted, som dit 1. foto, blot med blikretning syd langs Washington t.v. Broen over Gansevoort St. er i dag væk, men i bygningens nordgavl kan banens "gennembrud" stadig erkendes. Den høje bygning med saddeltag længere nede ad strækningen er "Bell Telephone Laboratories Building", som banen også gennemkørte i 1. sals højde.

Til sidst endte den som nævnt i "St. John's Park Terminal", en indendørs godsbanegård, selvfølgelig stadig i 1. sals højde:

[image]The High Line, "St. John's Park Terminal".

"Tårnene" på bygningen er elevatortårne, og godset fra jernbanen kunne sendes ned i "stueplan" med elevatorerne til de ventende distributionsbiler. I det hele taget var højbanen bygget, så den passerede gennem strækningens varehuse og fabrikker og med sidespor således, at lastning og losning kunne ske "indendørs". Og helt afsondret fra gadetrafikken.

Denne moderne terminal erstattede den gamle, der lå ikke langt derfra - i gadeplan:

[image]St. Johns gamle terminal.

Banen dukkede i den nordlige ende "op af jorden" og slog et stort herresving vest om opstillingsbanegården bag Penn Station (dit sidste foto), inden den drejede mod syd dér, hvor man i dag kan promenere:

[image]The High Line, 30th Street Yard.

Her ses højbanen stige op gennem en kurve ved Hudson floden og uden om opstillingsbanegården. Første afgrening til venstre er den beskrevne strækning mod syd, og sporet, der peger direkte mod fotografen, passerede over krydset W 30 St./10th Avenue og direkte ind i en pakkepostterminal, stadig i 1. sals højde.

Interesserede kan finde righoldige websider via Google med masser af før-og-nu fotos, mange flere end dem, jeg her har "lånt" derfra.

Idéen om en "elevated park" har New Yorkerne bestemt taget til sig, og måske den også slår an i Aarhus?


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen