Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Ingeniøren - om s-tog til roskilde (Generelt)

af Schienenwolf, Læsø, 12/11 2019, 13:56 (1619 dage siden) @ Peter Christensen

Ja, det er utroligt hvad tiden kan gå med....
Omkring år 2032 kan der komme automatiserede, førerløse S-tog til Roskilde. Til den tid vil turen fra Roskilde til København H kunne klares på 33 minutter.
Er der nogle som fortæller kloge-Ågerne at idag kan turen gøres på 28 min. med stop i Tkr, Hh, Htå og Val?
Det lykkes forbavsende ofte at holde den plan...så den er ikke engang teoretisk.
Tager man et tog, som kun stopper i Htå, så går det naturligvis hurtigere end 28 min.

Uheldigvis er jeg så gammel, at jeg stadig husker IC-tog og visse regionaltog, som ikke behøvede mere end 20-22 min fra Kh til Ro.
Anyway, rapporten skriver sig ind i en fortællen om at alt med jernbanen bare skal gå langsommere og tage mere tid.
Største fordel med S-tog til Ro vil være for dem, som skal til en station mellem Htå og Val, men hvormange er det lige?


Et hovedformål med sådan et S-tog vil være at få de Roskilde-København-rejsende ud af fjerntogene og over i S-togene, så fjerntogenes kapacitet kan forbedres. Det har man hidtil/tidligere kunnet styre med fjerntogene til/fra Høje Taastrup, som ikke har medtaget lokale rejsende, så det vil man også kunne med Roskilde, bl.a. med et billettillæg og ved at fjerne fjerntogs-forbindelserne på strækningen fra Rejseplanen og ikke skilte med dem på stationerne. Så 33 minutters rejsetid er absolut realistisk.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak