Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingeniøren - om s-tog til roskilde (Generelt)

af steenth, 12/11 2019, 16:57 (1598 dage siden) @ Peter Christensen

Ja, det er utroligt hvad tiden kan gå med....
Omkring år 2032 kan der komme automatiserede, førerløse S-tog til Roskilde. Til den tid vil turen fra Roskilde til København H kunne klares på 33 minutter.
Er der nogle som fortæller kloge-Ågerne at idag kan turen gøres på 28 min. med stop i Tkr, Hh, Htå og Val?
Det lykkes forbavsende ofte at holde den plan...så den er ikke engang teoretisk.
Tager man et tog, som kun stopper i Htå, så går det naturligvis hurtigere end 28 min.

Det er ikke mening at der skal forringes på regionaltogsbetjening pga. S-tog. Der skal stadig være stop i Høje Taastrup og Valby. Trekroner får mulig færre afgange. Derudover kommer stop på Glostrup. De tog, som fjernes på strækningen, er årsagen den nye bane over Køge.

S-tog skal give bedre betjening imellem Roskilde og vestegnen. De færreste vil bruge S-tog imellem Roskilde og København H - de vil stadig bruge regionaltog (og det intercity-tog, som bliver tilbage) - og det ved planlæggerne godt.

Uheldigvis er jeg så gammel, at jeg stadig husker IC-tog og visse regionaltog, som ikke behøvede mere end 20-22 min fra Kh til Ro.
Anyway, rapporten skriver sig ind i en fortællen om at alt med jernbanen bare skal gå langsommere og tage mere tid.
Største fordel med S-tog til Ro vil være for dem, som skal til en station mellem Htå og Val, men hvormange er det lige?

Der nok til det kan betale sig. Og der regnes på det. De er ret mange på Høje Taastrupbanen som kun rejser imellem stationer på strækningen. Det mønster udvides bare imod Roskilde. Og de tager også hensyn til ring Syd projektet. I 2011 undersøgelse var den samfundsmæssige forrentning på 5,8 % - den bliver spændende hvad de frem til i den nye undersøgelse.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak