Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingeniøren - om s-tog til roskilde (Generelt)

af 1993matias ⌂, KH, 13/11 2019, 14:49 (1620 dage siden) @ RasmusJ

Det virker som en ret stor overdrivelse at kalde det “fantastisk”. Det er, som jeg oplever det, ikke en del af køreplanen, i hvert fald ikke for passagertog. Det giver noget stabilitet og nogle muligheder når der er forsinkelser hvis man kan time det perfekt. Det virker som noget der sker til tider, men ikke særlig ofte.

Er effekten meget større end den man får af at gøre Hedehusene til s-togstation så regionaltoget får et stop mindre?

Strækningen er egentlig for kort til at lave egentlige overhalinger i køreplanen. Før den nye Ringstedbane kunne man dog opleve det en gang i timen:
Regionaltoget xx:46 standser ved alle stationer, i Høje Tåstrup er det xx:00. Lynet er lige bagefter (xx:52 fra Kh, xx:05 fra Høje T.). Regionaltoget skal standse i Hedehusene og Trekroner, men det er først efter afgang fra trekroner, at lyntoget overhaler i fuld fart.

Med andre ord, det tager 12 minutter Høje T.-Roskilde med stop, men 7 minutter Høje T. - Roskilde. Det er ikke helt praktisk med de overhalinger. Havde sporet været 5-10 km længere, så havde det været noget helt andet. Jeg tror, kapaciteten med to spor uden stop i hedehusene ville være lidt bedre, da togene ville få et mere ensartet standsningsmønster.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak