Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingeniøren - om s-tog til roskilde (Generelt)

af tgpsen, 13/11 2019, 17:00 (1619 dage siden) @ KKLD

Det virker som en ret stor overdrivelse at kalde det “fantastisk”. Det er, som jeg oplever det, ikke en del af køreplanen, i hvert fald ikke for passagertog. Det giver noget stabilitet og nogle muligheder når der er forsinkelser hvis man kan time det perfekt. Det virker som noget der sker til tider, men ikke særlig ofte.

Er effekten meget større end den man får af at gøre Hedehusene til s-togstation så regionaltoget får et stop mindre?


Strækningen er egentlig for kort til at lave egentlige overhalinger i køreplanen. Før den nye Ringstedbane kunne man dog opleve det en gang i timen:
Regionaltoget xx:46 standser ved alle stationer, i Høje Tåstrup er det xx:00. Lynet er lige bagefter (xx:52 fra Kh, xx:05 fra Høje T.). Regionaltoget skal standse i Hedehusene og Trekroner, men det er først efter afgang fra trekroner, at lyntoget overhaler i fuld fart.

Med andre ord, det tager 12 minutter Høje T.-Roskilde med stop, men 7 minutter Høje T. - Roskilde. Det er ikke helt praktisk med de overhalinger. Havde sporet været 5-10 km længere, så havde det været noget helt andet. Jeg tror, kapaciteten med to spor uden stop i hedehusene ville være lidt bedre, da togene ville få et mere ensartet standsningsmønster.

Med omstrømning af 140 km S-bane til fjernbanestandard får man 4 spor Roskilde - Hellerup. Med omstrømning af 15 + 50 km fjernbane til S-banestandard får man 2 + 2 spor Roskilde - Hellerup.


Det er faktisk endnu længere end Roskilde - Hellerup. De samme spor fortsætte cirka 5 minutter længere nordpå til Klampenborg.

Ville det være bedre men henblik på at S-tog bliver førerløse om 5-10 år?


Hvad er forbindelsen mellem omstrømning og førerløshed? Eller mener du i virkeligheden generel anskaffelse af ny serie S-tog?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Amagerbanen på cykel

Amagerbanen på cykel. Pris 260 kr.

Læs mere

Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak