Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Valenciennes (Generelt)

af Niels Buch, 13/11 2019, 21:43 (1618 dage siden)

Hej alle

Jeg har vist tidligere lovet lidt billeder fra Valenciennes i Nordfrankrig.

I Asterix-tegneserierne læser man flere steder at Rom og Lutetia Parisium (Paris) er byernes by, universets centrum. Måske lidt overdrevet kunne man faktisk betegne Valenciennes som Europas jernbanemæssige centrum, for det er her at EU har placeret den Europæiske Unions Agentur for Jernbaner, forkortet ERA (fordi det tidligere hed European Railway Agency). Så en gang imellem bringer mit arbejde mig til Valenciennes. At kalde byen for byernes by ville være at gå alt for vidt, for den er ikke specielt spændende.

Byen har en letbane med 2 linjer, og første billede er taget ved den ene endestation ”Universite”. Der kører kun denne ene type letbanetog på nettet.

[image]

Endestationen er for linje 1, mens det er linje 2 der grundet mange afsnit med kun 1 spor har en køreplan med 24 minutters interval mellem togene, hvilket jo gør det helt umuligt at finde ud af hvornår togene kører.

Næste billede viser Valenciennes banegård med et letbanetog foran.

[image]

Sporene på stationen er nummereret med bogstaver, så på nedenstående billede holder TGV-toget i spor A mens de to regionaltog holder i spor E og F. Valenciennes har flere gange om dagen direkte TGV-forbindelse til Paris.

[image]

Sidste billede fra station viser et godstog med stål passere igennem stationen.

[image]

Årsagen til at jeg var i Valenciennes var at ERA afholdt en af deres ERTMS konferencer (med det meget mundrette navn CCRCC, Control Command and Railway Communication Conference). På programmet var faktisk en dansk succeshistorie med ERTMS, nemlig ibrugtagningen af den første strækning med ERTMS i Nordjylland, hvor repræsentanter fra Banedanmark og Nordjyske Jernbaner fortalte om projektet og hvordan det var gået. Sidste billede er taget under deres præsentation.

[image]

Hilsen
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak