Ingeniøren - om s-tog til roskilde (Generelt)

af esni, Frederikssund, torsdag 14. november, 2019, 09:01 (32 dage siden) @ steenth

De ekstra spor giver mulighed for overhalinger. For eksempel kan et tog stoppe i Hedehusene og Trekroner, mens et andet kører igennem uden stop. Og da der netop er to spor i hver retning hele vejen, kan overhaling ske hvor som helst undervejs, og uden at stoptoget behøver at holde unødigt længe på en station for at blive overhalet. Men det kræver selvfølgelig, at stoptoget og det overhalende tog begge holder køreplanen.

Omstrøm S-banen.


Ja det kunne være en mulighed i forbindelse med førerløse s-tog hvor der alligevel skal købes nye tog. Men det gør det nok besværligere at implementere i perioden hvor der kører 2 slags materiel (nuværende + nye s-tog).

Men kan det lade sig gøre at fjerntog og s-tog at køre sammen? For de bruger ikke det samme signalsystem. Det er vist CBTC for s-tog og ERTMS for fjerntog?

Man kan have tog med begge systemer eller en strækning har begge systemer. Men stadig er perronhøjde en udfordning. Crossrail i London bruger ETCS niveau 2 på den vestlige strækning, CBTC under byen og de gamle system. Men her er perronhøjde hellere ikke noget problem. I Istanbul bruger lokaltog CBTC og højhastighedstog ETCS på Marmaray linjen.... Men det er første bane under Bosporus....

Så det giver nok ikke mening at lade dem køre på samme skinner?

S-togs perronhøjde sætter nogle begrænsning, hvis de skal dele samme perron.

ETCS level 2 er omend ikke helt entydigt, så dog standardiseret og nogenlunde veldefineret hvad der menes.

Gælder det det samme for CBTC? eller det en klasse af forskellige systemer, der blot har det til fælles at Movement Authorities sendes via radio?

--
Eskild


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB MZ1415
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen