Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Ingeniøren - om s-tog til roskilde (Generelt)

af Schienenwolf, Læsø, 14/11 2019, 11:53 (1624 dage siden) @ Bongo-Anders

Ja der er de 2 nordlige spor der bliver til S togs spor lige som på resten af strækningen ind til København.

Trekroner vil så ud over fast 10 minutters drift med S-toget få glæde af 3 Regionaltog i timen ud af de 8 der vil køre i myldretiden.
Når der "kun" er 6 Regionaltog i timen så er det vist kun 2 Regionaltog der standser på Trekroner.

Nej, det skal du ikke regne med, at Trekroner får. Der fjernes kapacitet ved at inddrage de to spor til S-tog, så fjerntogstoppene vil formentlig forsvinde fra Trekroner og Hedehusene, ligesom de tidligere er fjernet fra Taastrup og Glostrup (og Albertslund og Hvidovre). Lokaltrafikken vil alene skulle betjenes med S-tog (hvilket vel også ligesom er den grundlæggende idé med "S-tog til Roskilde"), så der bliver plads til at udvide kapaciteten for fjerntog vest og syd for Roskilde på fjerntogsporene. Der er ikke passagerunderlag i hverken Trekroner og Hedehusene til at understøtte mere end 20 minutters drift og måske 10 minutter i myldretiderne, også i og med og såfremt, at folk fra/til Roskilde fortsat skal kunne bruge fjerntogene til/fra København og Lufthavnen. Hvis (København -) - Høje Taastrup - Roskilde reduceres til kun ét dobbeltspor for fjerntog, vil der næppe være plads til stansende "bumletog".

De ekstra regionaltogsstop er vel fordi at Universitet har en del studerende der kommer vestfra.

De skal så med S-toget fra Roskilde jf. ovenfor. Glostrup står som knudepunkt med letbane i første række til at få standsende fjerntog. Måske også Danshøj som skiftestation til Ringbanen.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak