Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

6 IC3 med ETCS - hvor skal de sættes ind? (Generelt)

af OLL, Ballerup, 14/11 2019, 13:28 (1618 dage siden) @ Peter Christensen

vil vel give mening hvis de kører primært i området med nyt signal system ??

Både og.
Da ATC blev indbygget i lokomotiver/togsæt, så var ATC heller ikke tillyst på alle strækninger - det kom sådan lidt hen ad vejen.
Dog var det så snedigt, at når værksedet i København eller Århus havde ombygget et lokomotiv/togsæt, så var der en teststrækning tæt ved.
Det var ikke usædvanligt med en prøvetur Gb-Rg-Gb eller Ar-Lg-Ar efter ombygning.
Hvis turen gik godt, så blev de nødvendige papirer lavet ved hjemkomsten og maskinen meldt klar.
Typisk fik den et hurtigt eftersyn og ganske kort tid efter kunne den findes i drift.

Det svære er overgangsperioden, hvor der burde være materiel i overskud til at dække løbene.
Dog har BDK jo selv ville stå for indbygningen og det tog sin tid at erkende at det evner BDK ikke. Derfor er DSB hyret som BDKs underleverandørs underleverandør....

Men har de ombyggede tog været ude på en ETCS strækning - bare lige for at se om møget virker?
En prøvetur kan afsløre mange ting....omend nogle nok syntes det er lidt gammeldags og det kan nemt klares med risikovurderinger og godkendelsesprocedurer.

I første omgang er det ikke ECTS'en man tester, men STM boksen, som skal oversætte ATC signalerne til ECTS modulet.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak