Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Ingeniøren - om s-tog til roskilde (Generelt)

af Schienenwolf, Læsø, 15/11 2019, 04:02 (1623 dage siden) @ metrohenrik

Nu er der jo 4 spor videre - 2 til Holbæk og to til Ringsted (+ lille Syd).


Du kan prøve at vende dig om, så er der 2 til Glostrup (mod København)

Der er to spor Høje Taastrup - Vigerslev. Resten af vejen ind til København H er der fire. Det giver en vis mulighed for fleksibel trafikafvikling, men Høje Taastrup - Vigerslev er en flaskehals. Det er rigtigt nok, at Ringstedbanen giver en aflastning, men det er kun for passagerer i visse rejserelationer og kun til et vist punkt er nået. Hvis der skal tvinges bilister over i togene, som mange gerne vil, når blot det ikke er dem selv, der skal have forlænget transporttid og flere skift undervejs, så er det en temmelig dårlig idé at fjerne kapacitet fra fjerntrafikken. Hvis man udover Ringstedbanen havde bygget et ekstra enkeltspor Roskilde - Vigerslev, som der i sin tid var reserveret areal til, men som blev ophævet efter beslutningen om Ringstedbanen, så havde man bedre løst fjerntrafikkens kapacitetsproblemer i myldretiderne, samtidig med at man kunne have fået S-bane Høje Taastrup - Roskilde. Men det kan jo selvfølgelig være, at det kan klares med nogle flere dobbeltdækkertog.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MZ1432
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak