Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingeniøren - om s-tog til roskilde (Generelt)

af Pyloriis, 15/11 2019, 09:27 (1595 dage siden) @ Schienenwolf

Nu er der jo 4 spor videre - 2 til Holbæk og to til Ringsted (+ lille Syd).


Du kan prøve at vende dig om, så er der 2 til Glostrup (mod København)


Der er to spor Høje Taastrup - Vigerslev. Resten af vejen ind til København H er der fire. Det giver en vis mulighed for fleksibel trafikafvikling, men Høje Taastrup - Vigerslev er en flaskehals. Det er rigtigt nok, at Ringstedbanen giver en aflastning, men det er kun for passagerer i visse rejserelationer og kun til et vist punkt er nået. Hvis der skal tvinges bilister over i togene, som mange gerne vil, når blot det ikke er dem selv, der skal have forlænget transporttid og flere skift undervejs, så er det en temmelig dårlig idé at fjerne kapacitet fra fjerntrafikken. Hvis man udover Ringstedbanen havde bygget et ekstra enkeltspor Roskilde - Vigerslev, som der i sin tid var reserveret areal til, men som blev ophævet efter beslutningen om Ringstedbanen, så havde man bedre løst fjerntrafikkens kapacitetsproblemer i myldretiderne, samtidig med at man kunne have fået S-bane Høje Taastrup - Roskilde. Men det kan jo selvfølgelig være, at det kan klares med nogle flere dobbeltdækkertog.

Her på dette site er der debatører som rask væk vil smide 60+ mia ud til en Kattegatforbindelse og som lukker øjnene for hvor kapacitetsproblemerne reel ligger!
Havde man lavet plads til 4 spor på den nye Ringstedbane ( blot fra Vallensbæk) og til Ringsted ville der være kapacitet til enten at lave S-tog til Roskilde eller lave regionaltog som erstattede S-toget fra Valby til Høje Taastrup og fortsatte til enten Helsingør eller Kastrup og dermed sikrede gode forbindelser til såvel lufthavnen som Kystbanepassagerne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB N206Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak