Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

S-bahn i Tyskland - perronhøjde (Generelt)

af pjl, 15/11 2019, 20:37 (1616 dage siden) @ steenth

Det ligner at vest og syd for Neuss deler S-bahn spor med den øvrige trafik. Er det der?

Blandt andet ja, vest for Neuss er Kleinenbroich et godt eksempel, men også inde i Köln (eksempelvis Köln Hansaring) og mellem Duisburg, Essen og Dortmund (eksempelvis Wattenscheid-Höntrop).

Uanset hvem, som levere materiel, så er driften af S-tog i København optimeret i langt større grad end i Tyskland. Kun München har 30 tog i timen på deres centrale afsnit og de har problemer med kapacitet, så der er endnu en tunnel på vej på det snit. Det er stadig perronhøjen som bidrager til hurtig passagerudveksling og korte stop sammen med relative flere døre end alm. regionaltog.

Jo, men det vil så også kræve at samtlige stationer, der ombygges til S-Tog skal laves om, sikkert også derfor at kystbanen er holdt uden for undersøgelsen da det så drejer sig om 3 stationer. Men derfor vil investeringen alligevel overstige en investeringen i et eventuelt lukket løb, der lugtede mere af S-Tog end fjerntog - samtidig kunne man imødekomme de ret utilfredse pendlere på Kystbanen. Og som et side-spørgsmål til det, kommer man ikke til at skulle føre S-Togs sporene fra nordsiden til sydsiden af fjernbanesporene? Det koster vel også en del…

Jeg har ikke lige set tal på hvor meget (eller lidt) perronhøjden bidrager til passagerudveksling omend vi hurtigt kan blive enige om at indstigningen ikke bør starte med 2-4 trappetrin. Men at selve toget er i flere niveau’er ser jeg ikke som et stort problem. Hvad angår antallet af døre så har eksempelvis Abellio i Tyskland en variant af Flirt 3 og National Express en variant af E-Talent 2, der har cirka det samme antal døre per meter som en SA - så det problem kan nemt løses.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak