Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Der er så meget, jeg ikke forstår (Generelt)

af andersj, Aalborg, 17/11 2019, 23:24 (1621 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Man kunne også spare både signaler og stationsbestyrer, indtil man er klar til ERTMS på strækningen.

Lad os starte med hvordan Lindholm ser ud i dag:

[image]

Lad os se hvordan Lindholm + Aalborg Lufthavn kommer til at se ud om et års tid med forlænget dobbeltspor i Lindholm, klargøringsspor samt to perronspor i Aalborg Lufthavn. (Egen tilvirkning, eksklusiv signaler)

[image]

I dag kan man stille en rangertogvej fra spor 1 eller 2 på Lindholm station til det nuværende klargøringsspor (spor 0). Hvis man låser alle nye sporskifter vil man kunne stille en rangertogvej fra Lindholm spor 1 eller 2 til Aalborg Lufthavn spor 1. Det betyder dog at der kun kan være et tog ad gangen mellem Lindholm og Aalborg Lufthavn (man kan selvfølgelig køre på sigt, man man kan ikke "krydse"). Det betyder også at dobbeltsporet nord ud af Lindholm ikke kan tages i brug, men det tog også fire år inden Skagensbanens "eget" spor ud af Frederikshavn blev brugbart, da det blev etableret i 2014 og ibrugtaget i 2018 sammen med ERTMS.
Det store spørgsmål er hvilken trafik man planlægger derud. Umiddelbart virker det til at det er DSB der vil forlænge IC eller ICL eller begge (nok usandsynligt) fra Aalborg til Aalborg Lufthavn. Jeg gætter på at der bliver timedrift med IC 1xx systemet, og klargøring kan sagtens ske ved perron.

Hvis man låser alle sporskifter vil Lindholm + Aalborg Lufthavn komme til at se sådan ud som på nedenstående. De røde spor er spor der ikke kan benyttes pga. de aflåste sporskifter.

[image]

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak