Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet (Generelt)

af Pyloriis, 24/11 2019, 15:04 (1613 dage siden) @ steenth

For os andre i Danmark er der næppe over 1.000 dagligt som ville få gavn af en sådan forbindelse.


Du undervurdere passagertalet på Helsingør-Helsingborg... som allerede nu er 5 gange større - selv om det mest er lokal trafik. Og en forbindelse vil forøge det meget. Men det kan godt tage 20 år før der er en forbindelse....


Har du dokumentation for at der via færge er over 5.000 som rejser dagligt mellem de 2 byer?
Jeg er ikke interesseret i alle dem som bruger egen bil og skal til deres ødegård eller på ferie. Ingen af disse personer vil drømme om at tage toget.

Den bedste sted for tal er her: https://www.statistikbanken.dk/SKIB32
I 2018 var passagertal 7,15 mio passager på Helsingør-Helsingborg - det giver ca. 19.600 om dagen... Jeg har se et tal på 1,5 mio passager fra Forsea - https://sn.dk/Helsingoer/ForSea-sluttede-2018-af-med-et-flot-passagertal/artikel/811880 - det var det tal, som jeg have fat i. Men de er ikke de eneste som sejler på den rute.

De 7.1 mio er såvel personbiler, busser og lastbiler samt alm. gående. Læg dertil at der er rigeli svensk grænsehandel som kun eksisterer indtil kronekursen eller toldreglerne ændre.
Jeg tror ikke at rejsende i bil eller bus vil blive påvirket / tilskyndet til at bruge en togforbindelse.
At nogle svenske indkøbsturister måske vil tage toget til gågaden i Helsingør eller hvis billetprisen for bil ikke bliver for høj, vil vælge bilen og tage nogle af de andre indkøbsmuligheder i og omkring Helsingør.

Så hvad er det reelle tal for sandsynlige pendlere?
Her tror jeg dags dato at der er max 1.000 pr dag som bruger færge og tog til og fra Nordsjælland og København fra Sverige og endnu færre den modsatte vej fir at arbejde i Sverige.

Det kan selvfølgelig ændre sig afhængig af kronekurs, arbejdssmuligheder, huspriser skat etc. Men alle er usikre parametre at begrunde en forbindelse med i de næste mange år.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted

Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.

Læs mere

Jernbanebøger

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige. Pris 90 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak