Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet (Generelt)

af Pyloriis, 24/11 2019, 18:48 (1605 dage siden) @ tgpsen

For os andre i Danmark er der næppe over 1.000 dagligt som ville få gavn af en sådan forbindelse.


Du undervurdere passagertalet på Helsingør-Helsingborg... som allerede nu er 5 gange større - selv om det mest er lokal trafik. Og en forbindelse vil forøge det meget. Men det kan godt tage 20 år før der er en forbindelse....


Har du dokumentation for at der via færge er over 5.000 som rejser dagligt mellem de 2 byer?
Jeg er ikke interesseret i alle dem som bruger egen bil og skal til deres ødegård eller på ferie. Ingen af disse personer vil drømme om at tage toget.

Den bedste sted for tal er her: https://www.statistikbanken.dk/SKIB32
I 2018 var passagertal 7,15 mio passager på Helsingør-Helsingborg - det giver ca. 19.600 om dagen... Jeg har se et tal på 1,5 mio passager fra Forsea - https://sn.dk/Helsingoer/ForSea-sluttede-2018-af-med-et-flot-passagertal/artikel/811880 - det var det tal, som jeg have fat i. Men de er ikke de eneste som sejler på den rute.


De 7.1 mio er såvel personbiler, busser og lastbiler samt alm. gående. Læg dertil at der er rigeli svensk grænsehandel som kun eksisterer indtil kronekursen eller toldreglerne ændre.

Så bliver den til dansk grænsehandel.

Jeg tror ikke at rejsende i bil eller bus vil blive påvirket / tilskyndet til at bruge en togforbindelse.

Jeg har taget turen over mange gange for fornøjelse. Der er meget trængsel ved landgangene.

At nogle svenske indkøbsturister måske vil tage toget til gågaden i Helsingør eller hvis billetprisen for bil ikke bliver for høj, vil vælge bilen og tage nogle af de andre indkøbsmuligheder i og omkring Helsingør.

Helsingborgere vælger naturligvis gåben på færgen. De fylder godt op på gågaderne i Helsingør til daglig. De vil vælge tog, når tunnelen kommer og færgen lukker.

Så forbindelsen skal laves for at sikre svenskernes billige indkøb i Danmark!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak