Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Arriva går grinende hen i banken!!!!!!! (Generelt)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 25/11 2019, 00:23 (1611 dage siden) @ RasmusD
redigeret af Poul Brandt, 25/11 2019, 00:59

Hertil kommer at Arrivas besparelse antageligvis hovedsagelig kommer fra de nye strækninger, hvor "førprisen" var tilskuddet til DSB. Og sidst, men ikke mindst, stordriftsfordele.


Jeg forstår ikke helt hvad du prøver at sige her. Men Arriva har i det nye udbud underbudt sig selv. De vil fremover få færre penge pr kørt kilometer end de fik på den gamle kontrakt, selvom de skal køre på flere strækninger.

Der var et fint sammendrag af situationen i Altingets Ajour-podcast tidligere på ugen:
https://m.soundcloud.com/altingetajour/ajour-218-en-ny-togkonflikt-lurer-og-en-billiger...

Summa summarum er vist, at hvis ikke de kan overtale deres ansatte til at gå ned i løn, kan regnestykket ikke hænge sammen.

.

OK. Jeg har helt misforstået de 36%.

------

Jeg prøver igen med en lidt mere præcis beregning:

1. Km pris
Prisen pr km er nedsat med 30% pr. togkm ifølge transportministeriet:
https://www.trm.dk/nyheder/2018/arriva-skal-staa-for-togtrafikken-i-midt-og-vestjylland...

Prisen er 160 mio.kr. pr år for knap 11 togkm, svarende til mindre end 15 kr pr km.

Så prisen i den tidligere kontrakt må have været ca. 21 kr pr km (omregnet til 2020 priser).

Kontraktprisen er således faldet med 6 kr pr km.


2.Finansiering af Materiel 2010-2020
Materiellet i den gamle kontrakt var ved kontraktens indgåelse i gennemsnit omkring 5 år gammelt.
Der regnes med en levetid på 26 år (med lineær afskrivning).
https://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/spm/115/svar/1362287/1693133/index.htm

Antages et togsæt at koste 30 mio. kr. i anskaffelse (Nordjyske Jernbaner betalte vist omkring 33 mio. pr. togsæt for nyligt)
og 5 års afskrivninger fra 2005 til 2010, vil værdien af de 63 togsæt i 2010 have være ca. 1,5 mia. kr. (For sammenlignelighedens skyld antages i beregningen at Arriva ejede alle 63 togsæt i 2010).

Hvis Arrivas finansieringsomkostning i 2010 var 8% ville alene finansieringsudgiften have været 120 mio. kr. pr år.


3. Finansiering af materiel 2020-2030
I 2020 er materiellet i gennemsnit 15 år gammelt og dermed nedskrevet til ca. 750 mio. kr.

Som bekendt er renten faldet meget de sidste 5 år, så det vil være rimeligt at regne med at Arrivas finansieringsomkostninger nu er lavere. Antages at deres rente er 5%, vil Arrivas finansieringsudgift nu være ca. 38 mio.kr. pr. år.


4. Finansieringsudgiftens indvirkning på togkm prisen
Arriva har således 120-38= ca. ca. 82 mio. kr. mindre i finansieringsudgifter pr år nu end de havde i 2010.

Med 11 mio. togkm pr år svarer dette til ca 7 kr pr km.

Arriva har således (måske) reduceret deres finansieringsudgifter med 7 kr. pr togkm i 2020 i forhold til 2010.


Konklusion: Arriva går skraldgrinende hen i banken hver eneste måned i de næste 10 år :-)

Man kan også konkludere at journalisten i det interview du linker til ikke har sat sig ind i detaljerne i udbuddet, men bare set muligheden for at lave en sensationshistorie.

Ligeledes har den tidligere minister ligesom glemt at fortælle hele sandheden i den presse-meddelse han lod udsende.

Det er naturligvis bare min mening.

Poul


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak